Einde Bolivia & begin Paraguay

5 augustus 2017 - Asunción, Paraguay

Daar zijn we weer en deze keer vanuit Paraguay! Voodat ik daar over ga vertellen, maak ik eerst het hoofdstuk Bolivia af. Afgelopen zondag hebben we de mijntour in Bolivia gedaan. Om 08.30 werden we in de receptie verwacht. We vertrokken met een grote groep met een bus richting de mijnen. Voordat we de mijn ingingen werden we gesplitst in kleinere groepjes. Nien en ik zaten samen met nog twee Nederlandse jongens bij een gids die ook ooit in de mijn had gewerkt. We gingen eerst naar een winkeltje waar ze mijnspullen verkochten: denk aan dynamiet, lampjes, bijlen, frisdrank etc. Hier kochten we dynamiet en frisdrank als presentje voor de mijnwerkers. Voor deze stop hadden we al van kleding gewisseld. We kregen een veels te grote broek en trui en laarzen. Ook een helm met lampje mocht niet ontbreken. We kochten allemaal een grote zakdoek die we om onze nek knoopten, zodat we deze tegen het stof konden gebruiken. We hebben 2 uur in de mijn gelopen, gekropen en gerend voor karretjes. Er werd namelijk nog echt in deze mijn gewerkt. Erg indrukwekkend! We hebben gezien hoe ze met de hand het zilver zochten, maar ook hebben we ze bezig gezien met een grote elektrische boor. Op deze plek was het onwijs stoffig. We kwamen allemaal zwart de mijn uit en waren blij dat we weer licht zagen en weer normaal konden adem halen. Na deze mijntocht hebben we gelunched en toen hebben we de bus genomen naar Sucre. We hebben 4 dagen in deze stad doorgebracht. Lekker uitgerust en genoten van eettentjes en wandeltochten. Ook hebben we nog een museum bezocht. Gisteren hebben we het vliegtuig genomen van Sucre naar Asuncion. Dit via een tussenstop op Santa Cruz in Bolivia. Vannacht kwamen we in Paraguay aan. Vandaag door de stad gelopen en morgen gaan we door naar Iguazu. Hier vinden we de watervallen op de grens van Paraguay, Argentinië en Brazilië. Tot woensdag zijn we hier te vinden. Janine vliegt woensdag weer naar huis en ik vervolg mijn reis dan verder door Argentinië. Nog 12 daagjes "alleen" en dan vlieg ik ook naar huis. Gek om te beseffen dat dit een van mijn laatste reisverhalen is! Maar zo ver is het nog niet. Volgende week zien jullie mijn reisverhaal gewoon weer verschijnen, dan vanuit Argentinië ❤️ Tot dan!

1. Jose:
    6 augustus 2017
    Indrukwekkend in de mijnen en dat er ook nog gewerkt wordt. Geniet saampjes nog in Paraguay. Goede reis naar Argentinië en geniet daar van de laatste weekjes. Groetjes
  2. Jose:
    6 augustus 2017
    Indrukwekkend in de mijnen en dat er ook nog gewerkt wordt. Geniet saampjes nog in Paraguay. Goede reis naar Argentinië en geniet daar nog van de laatste weekjes. Groetjes
  3. Albertine:
    6 augustus 2017
    zal best indrukwekkend zijn zo in de mijn te lopen zeker als ze er ook nog werken geniet nog maar eens extra nu het nog maar eventjes is maar straks kun je terugkijken op een hele mooie tijd