Eerste week!

6 mei 2017 - Cusco, Peru

Hoi Allemaal,

Allereerst bedankt voor de reacties op mijn vorige reisverhaal, heel leuk om te lezen!  Vandaag ben ik alweer een week in Cusco, Peru. Ik begin langzamerhand het ritme te vinden van de dagen hier en me op mijn gemak te voelen. De afgelopen 5 dagen heb ik Spaanse les gehad, elke dag 2uur individueel. Deze lessen vinden plaats tegenover mijn appartement dus dat is ideaal. De lessen gaan goed! Ik heb nu nog 3 weken te gaan! Ook mijn stage op basisschool Pillao Mattao is begonnen. Dinsdag mocht ik er voor de eerste keer heen. Deze dag mocht ik samen met mijn huisgenoot Samuel om 11.00 er zijn, omdat ik nog niet wist hoe ik er moest komen. Normaal gesproken heb ik namelijk stage van 08.30-13.00 uur. Samuel, Alex (Duitse jongen) en Edit (Fins meisje) zijn er maar 3 dagen in de week en geven dan van 11.30 tot 13.00 Engels. Elke dag loop ik om 07.30 naar een plein waar mijn bus komt, er rijden ontzettend veel busjes en ik moet het busje met de naam Pegaso nemen. In de bus kunnen ongeveer 15 mensen zitten en de rest moet staan.  Wanneer er oude mensen, moeders met kinderen of mensen met een handicap instappen, sta je meteen op en laat je hun zitten. Iedereen doet dat hier! Kunnen we in Nederland wat van leren. Mijn bus doet er als het "rustig" is 30 min over om op stage te komen en als het druk is tussen de 45 min en 1 uur. De bus stopt precies voor school. Elk ritje kost 0,70 sol, omgerekend ongeveer 20 cent. Je geeft dit aan de persoon die bij de deur van de bus staat wanneer je uitstapt. Een ov kaart o.i.d. Kennen ze hier niet. De bus stopt bij elke halte (ongeveer om de 200 meter!) en dan springt de deurpersoon van de bus eruit krijst in t Spaans waar de bus heengaat, mensen moeten vlug in en uitstappen en we rijden weer verder! Je kijkt je ogen uit hoe dit allemaal (goed) gaat. Deze week heb ik op stage alle klassen bekeken en lessen bijgewoond. We hebben 6 klassen. In elke klas zitten 22 tot 26 leerlingen. De jongste in klas 1 is 7jaar en de oudste in klas 6 is 13 jaar. De leerlingen kunnen al lezen en schrijven voor ze op school komen. Ik denk dat ze dit hier al op de kleuterschool leren. 100 procent zeker kan ik dit niet zeggen, omdat ik nog weinig conversatie heb met leerkrachten en de directrice. Het is namelijk zo dat iedereen Spaans spreekt (kids, leerkrachten en de directrice), niemand kan ook maar een woord Engels. Edit, Alex en Samuel zijn de eerste die hier Engelse lessen geven.. Mijn Spaans is nog niet op dat niveau dat ik alles kan volgen en mee kan praten. Dit was de eerste dag vreselijk, ik wilde zoveel doen en zeggen, maar dat ging gewoon niet. Ik heb alle Engelse lessen meegevolgd en meegedaan en wanneer er geen Engelse lessen waren heb ik meegekeken bij de lessen in het Spaans in verschillende klassen. Vanaf aankomende week kies ik 1 of 2 klassen waarbij ik de komende 8 weken de hele tijd blijf, zodat ik de leerlingen beter leer kennen en hun mij. Waarschijnlijk kies ik voor klas 3 en 4. De leerlingen hebben van 11.00-11.30 elke dag pauze en dan eten ze ook warm op school. Sommige leerlingen hebben een schooluniform aan en andere niet, ik ben er nog niet achter waarom dit zo is. De leerlingen hebben hun eigen schriften en potloden etc. bij. Boeken en papier etc. Hebben ze op school. Ik denk dat dit een particuliere school is, omdat er ontzettend veel gekleurd papier is en ze hebben laptops etc. Dit ga ik nog navragen. Iedere klas heeft 1 juf en je ziet dat de leerlingen veel losgelaten worden, juffen zijn soms gewoon n uur uit de klas en laten de leerlingen dan alleen, dit is iets waar ik erg aan moet wennen...  volgende week meer over stage!

Verder organiseerd mijn Spaanse taalschool elke week 2 activiteiten. Deze week heb ik meegedaan aan de salsales en voor maandagavond staat een potje voetbal op het programma. Ik moet nog erg wennen aan het klimaat hier. Wanneer de zon schijnt is het meteen heel warm, maar in de middagen en avonden is het ontzettend koud! Momenteel is het hier ook winter, het wordt hier nooit warmer dan 20 graden. Dit komt omdat Cusco midden in de bergen ligt op 3399 meter hoogte. Het regenseizoen is afgelopen, maar toch regent het af en toe nog flink! Ik eet hier veel pastas en af en toe koken we iets Nederlands, zoals pannenkoeken, friet met bitterballen etc. Vanavond ga ik voor de eerste keer mee op stap hier, ik ben benieuwd!

Volgende week meer over mijn avontuur! P.s zie ook mijn foto's van afgelopen week!

Liefs xxx

1. Brigitte:
    6 mei 2017
    Wat een mooi verhaal... Erg leuk om te lezen hoe het daar gaat. Alsof je je al helemaal thuis voelt :-) veel succes en plezier met de activiteiten komende week weer.
  2. Ellen:
    7 mei 2017
    Leuk hoor om je belevenissen te lezen. Jouw Spaans gaat vast met sprongen vooruit. Veel plezier verder!
  3. Jose:
    16 mei 2017
    Hey ik heb er één gemist (door mijn eigen vakantie denk ik).
    Wat leuk om te lezen, je maakt leuke verslagen. De verschillen zijn erg groot t.o.v. hier op school, korte stage uren. Mooie belevenis hoor en fijn dat je Spaans ook steeds meer vooruit gaat.
    Groetjes